میادین عرضه دام فاقد پروانه بهداشتی تعطیل می شوند
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان دامپزشكی كشور، 'سید محسن دستور' به اجرای طرح ساماندهی اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل به امر خرید و فروش دام، خوراك دام و فرآورده های دامی اشاره كرد و افزود: تعیین آزمایشگاه های مرجع برای هر گروه از باقی مانده ها، تدوین روش های آزمایشگاهی استاندارد در تمامی آزمایشگاه ها، تجهیز شبكه آزمایشگاه های دامپزشكی و برقراری سیستم یكپارچه ردیابی دام، خوراك دام و فرآورده های دامی از جمله برنامه های این سازمان است.

وی بر حذف داروهای دارای اثرات سوء بر سلامت مصرف كنندگان در بخش دامپزشكی تاكید كرد و اظهار داشت: ساماندهی مجدد استقرار دامپزشكان به عنوان مسوول فنی - بهداشتی در مراكز تولید و عرضه دام، تسریع در ثبت دارو با منشاء طبیعی و ترویج استفاده از داروهای گیاهی، اجرای مقررات بهداشتی تولید و تضمین كیفیت بر اساس سامانه های بین المللی در اماكن دامی و عمومی، تعطیلی دامداری ها، مرغداری ها و آبزی پروری های فاقد پروانه بهداشتی معتبر از جمله محورهای فعالیت این سازمان است.

رییس سازمان دامپزشكی كشور به وضعیت مطلوب تولید در ایران اشاره كرد و گفت: در شرایطی كه تعداد گرسنگان جهان از مرز یك میلیارد فراتر رفته، ایران رتبه چهارم در تولید گوشت گوسفند، رتبه هفتم تولید گوشت بز، رتبه نهم تولید گوشت طیور، رتبه یازدهم تولید عسل، رتبه سیزدهم تولید گوشت گاومیش و نوزدهم تولید گوشت شتر را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: ایران در تولید تخم مرغ رتبه سیزدهم، تولید شیر رتبه بیست و یكم و در تولید گوشت گاو رتبه سی و یكم را كسب كرده است.

وی اضافه كرد: با افزایش بهره وری از طریق آموزش و تبادل اطلاعات آموزش ترویجی، بهبود خدمات دهی، كاهش تلفات دامی، كاهش ضایعات محصولات دامی، ارایه خدمات حمایتی و توسعه بیمه، اقدامات اصلاح نژادی، بهسازی و نوسازی جایگاه، تاسیسات و تجهیزات مرغداری ها، بهبود ضریب تبدیل، استفاده از فناوری های نوین را برای تحقق اهداف برنامه های توسعه كلان كشور به كار گرفت.

رییس سازمان دامپزشكی افزود: در راستای تحقق اهداف برنامه توسعه، این سازمان حفظ سرمایه دامی از طریق تامین بهداشت دام، حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماری های مشترك قابل انتقال بین انسان و حیوان و تحقق امنیت غذایی از طریق فراهم سازی شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید، كاهش ضایعات فرآورده های دامی و افزایش راندمان تولید و سلامت غذا را دنبال می كند.

وی اضافه كرد: در بحث سلامت غذا علاوه بر مخاطرات بیولوژیكی، مخاطراتی همچون باقی مانده های دارویی، سموم و آفت كش ها، فلزات سنگین در سلامت مواد غذایی مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح كرد: آزمایشگاه های تخصصی كنترل كیفی مواد غذایی و پایش باقی مانده ها در شهرهای تهران، مشهد، بندرعباس و قزوین توسط سازمان دامپزشكی احداث و راه اندازی شده است.

دستور افزود: با بهره برداری از این آزمایشگاه ها نه تنها امكان نظارت جامع بر سلامت غذا با منشاء دامی در كشور فراهم می شود، بلكه موانع موجود در امر صادرات فرآورده های دامی و شیلاتی نیز برطرف خواهد شد.

وی، توسعه برنامه های ملی پایش و مراقبت بیماری های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل به ویژه بیماری های مشترك بین انسان و حیوان و همچنین راهبرد جدید سیاست گذاری برنامه مبارزه با بیماری ها در جهت جایگزینی رعایت اصول بهداشتی و نیز واكسیناسیون به جای درمان دارویی پیشگیرانه را از جمله اقدامات اجرایی سازمان دامپزشكی عنوان كرد.

اقتصام**9186/1594





:: برچسب‌ها: جدید , دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: